Artiklen indeholder reklamelinks
Solcreme er vigtigt, når solens stråler bager ned på os. Solstrålerne er vigtige for os, men for mange af dem er ikke godt for vores hud. Sådan er det med så meget, men solen kan være svær at undgå, særligt om sommeren, når vi går i kort tøj.
Når vi nu skal smøre os ind i solcreme måske flere gange om dagen, er det en god ide at tjekke, om man har fat i noget som for det første virker, men som for det andet også er skånsomt ved huden. Det er trods alt især i sommermånederne mange timer om dagen, vi skal have det siddende på kroppen.
To eller tre mærker der er rigtig gode at kigge efter på produkternes pakninger er Astma-Allergimærket, og det er Svanemærket eller EU-blomsten. Det er lidt snyd at kalde Svanemærket og EU-blomsten for samme mærke, men de ligger tæt på hinanden.
Ved at kigge efter disse mærker, kan man få sig et hurtigt overblik over, om produkterne er gode for vores kroppe og også for miljøet.
Forskelligt fokus fra producenter
Som de fleste ved, vil producenter af forskellige ting gerne have en ting eller to at slå sig op på. Producenterne vil gerne have en krog så at sige, som kan gøre deres produkter unikke og differentiere sig fra konkurrenterne. Det kan sådan set være alt muligt forskelligt.
Et mærke som Rudolph Care slår sig eksempelvis op på denne naturlig tilgang til tingene. Rudolph Care og deres solprodukter er blandt andet både mærket med Astma-Allergimærket og med Svanemærket.
Rudolph Care vil gerne være unikke i kombinationen af ikke at bruge en masse kemikalier og stadig have en høj ’lækkerhed’ over produkterne. Det gælder både de ’sædvanlige’ cremer, lotions og så videre, men det gælder også deres solprodukter.
Det har altså blandt andet resulteret i solprodukter, som er mærket med de mærker, de fleste kender – nemlig kransen og svanen.
Svanen og blomsten kommer næsten ud på et
Som nævnt tidligere ligger Svanemærket og EU-blomsten ret tæt på hinanden. Derfor vil du som forbruger sandsynligvis ikke komme til at se begge mærker på et produkt, fordi det er meget de samme ting, de står for.
Når en producent skal betale for at få sit produkt undersøgt og analyseret, giver det altså ikke den store mening at få begge mærker, når de overlapper så meget. Det betyder dog ikke, at et svanemærket produkt ikke ville kunne få blomsten eller omvendt.
Forskellen skal findes i, at de to mærker kommer af forskelligt ophav. Svanemærket er en nordisk opfindelse, som blev sat i søen i samarbejde af Danmark, Norge og Sverige, og Svanemærket kom før EU-blomsten. Certificeringen, som Svanemærket jo er, kigger på både produkterne selv, men også produktionen og hele produktets levetid – også i forhold til miljøpåvirkning.
EU-blomsten kigger som nævnt på mange af de samme ting, og som navnet antyder, er det en opfindelse fra EU. Der er forskellige på, eksempelvis hvilke brancher de undersøger, og det spiller også ind på, hvilke produkter der bliver certificeret med hvad.
Derudover er der en faktor, som hedder genkendelse. I Danmark og Norden kender mange svanen og færre blomsten, så har man kun produkter hertil, giver svanen bedre mening end blomsten, og omvendt for udenlandske producenter.